Content marketing jest to rodzaj strategii w reklamie i promocji internetowej, wykorzystywanej dla pozyskania stałego grona klientów. Niekiedy stosuje się dla niego zamiennie spolszczone określenie – marketing treści, przy czym pod pojęciem treści (czyli właśnie contentu) należy rozumieć bardzo szeroki zbiór materiałów, tj. teksty, grafika, nagrania wideo, muzyka, itp. Strategia skupia się na trzech głównych obszarach aktywności, w ramach których podejmuje się szereg czynności. Podstawowe obszary działania w ramach content marketingu to:
Głównym założeniem marketingu treści jest zbudowanie z Klientami relacji silnych, długotrwałych, intensywnych i opartych na zaufaniu oraz emocjach. Konieczność zdobycia lojalności i utrzymania zaangażowania podyktowana jest obecnie dynamiką zmian, nasyceniem rynku, nasileniem konkurencji oraz rosnącymi wymaganiami odbiorców. W obliczu tego silne więzi z Klientami stanowią ogromny kapitał dla przedsiębiorstwa. Przekładają się bowiem na powtarzalność zakupów bądź korzystania z usług.
Marketing treści odchodzi od jednokierunkowego przekazu stosowanego powszechnie w tradycyjnych spotach reklamowych. Celem jest budowanie relacji i wywoływanie interakcji między marką a odbiorcą. Dlatego content marketing to przedsięwzięcie składające się z kilku etapów, długotrwałe i rozbudowane.
W marketingu treści ogromne znaczenie ma jakość. Content musi być oryginalny. Nie może kopiować zawartości innych stron. Ponadto musi odpowiadać na potrzeby odbiorcy, czyli być użyteczny. Informacje w nim zawarte powinny być przedstawione w sposób interesujący i atrakcyjny. Musi angażować odbiorców do podejmowania różnych działań (zakupu, zapisania się do newslettera, zostawienia komentarza, itp.).
Dystrybucja treści umożliwia dotarcie do określonej grupy osób. Odbywa się trzema drogami: przez własne kanały (własny blog, strona internetowa, social media), przez kanały opłacane (płatne serwisy, portale branżowe, blogi eksperckie, kampanie Facebookowe, itp.) oraz razem z treściami przekazywanymi przez odbiorców.
Promocja contentu ma na celu rozpowszechnienie informacji o opublikowanej treści. Należy jednak pamiętać, że promocja polega na dotarciu do odbiorców z informacją, że na stronie internetowej lub na blogu pojawił się nowy post lub nagranie, natomiast dystrybucja to opublikowanie tego posta na blogu bądź umieszczanie nagrania na vlogu. Do promocji można stosować rozwiązania podobne jak przy dystrybucji, ale w jeszcze szerszym zakresie np. remarketing, reklamy Google Adwords, reklamy na Facebooku, sieci kontekstowe.
Stosowanie w praktyce marketingu treści wiąże się z umiejętnym wykorzystaniem narzędzi dostępnych dla tej strategii. Do najpowszechniej wykorzystywanych zalicza się:
Duża popularność artykułów oraz poradników jako narzędzi content marketingu wiąże się z ich pojemnością informacyjną. Pozwalają na zamieszczenie dużej ilości materiałów odpowiednio sformatowanych, co przekłada się na użyteczny charakter treści. Uwagę użytkowników przyciągają bardzo skutecznie fotografie, infografiki oraz nagrania wideo, z uwagi na łatwiejsze i szybsze przyswojenie danych niż poprzez czytanie artykułu. Media społecznościowe są z kolei bardzo dobrym narzędziem z uwagi na bardzo dużą popularność wśród użytkowników.
Wykorzystanie content marketingu w budowaniu wizerunku marki, a także szeroko rozumianej kampanii reklamowej firmy, niesie ze sobą korzyści. Rzetelnie zaplanowana strategia marketingu treści zapewnia:
Korzyści osiągane dzięki zastosowaniu marketingu treści to dla przedsiębiorców realne zyski oraz niematerialne korzyści. Dlatego właśnie ta strategia sprawdzi się jako narzędzie marketingowe dla:
Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą i cennikiem na pozycjonowania stron internetowych.
📣 Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj! 📣
Podaj adres strony, którą chcesz promować: