Dane strukturalne w SEO

Rating stars

Pojęcie danych strukturalnych staje się coraz ważniejszym zagadnieniem w kontekście pozycjonowania i optymalizacji witryn internetowych. Czym zatem są dane strukturalne i jaki – o ile w ogóle – mają wpływ na ranking Twojej witryny w wyszukiwarce? Czy dzięki ich zastosowaniu możesz wpływać na wyświetlanie Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania? Dlaczego zainteresowanie tym tematem stale rośnie? Odpowiedzi na te pytania oraz wyjaśnienie dodatkowo powstałych wątpliwości znajdziesz właśnie na tej podstronie!

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne to nic innego jak specjalne znaczniki ułatwiające zrozumienie konkretnych informacji na stronie przez roboty sieciowe. Są ważnym elementem optymalizacji strony WWW.

Żeby lepiej zrozumieć istotę danych strukturalnych musisz wiedzieć, iż Twoja witryna zupełnie inaczej wygląda dla robotów sieciowych niż dla użytkowników ją odwiedzających. Robot sieciowy analizuje witrynę i ocenia ją na podstawie zawartości tekstowej i wszystkie treści traktuje tak samo. Przykładowo, algorytm może tylko podejrzewać, że dany ciąg znaków to akurat siedziba Twojej firmy, podobnie z ciągiem cyfr – nie jest w stanie rozróżnić, czy to NIP, REGON, numer telefonu czy może kod pocztowy.

Tutaj z pomocą przychodzą właśnie specjalne znaczniki mikrodanych umieszczane najczęściej w formie kodu HTML lub JSON-LD. Po wprowadzeniu danych strukturalnych na konkretny ciąg znaków, algorytmy otrzymują dane teleadresowe oraz inne typy informacji w sposób dla nich zrozumiały i czytelny.

Rich Snippets, czyli fragmenty rozszerzone w wynikach wyszukiwania

Przeszukując Internet z pewnością nie raz spotkałeś się z sytuacją, iż w wynikach pojawiały się wyniki z dodatkowymi ‘gwiazdkami’ oraz innymi elementami, dostarczającymi dodatkowych informacji o danym produkcie bezpośrednio z wyników wyszukiwania.

Takie zaprezentowanie dodatkowych informacji jest możliwe właśnie poprzez zastosowanie znaczników danych strukturalnych, a elementy te określane są pojęciem rich snippets (fragmenty rozszerzone). Przykład wyniku z elementami rozszerzonymi:

Rich Snippets

Schema.org, czyli standard i typy danych strukturalnych

Wyjaśniliśmy już fundamentalną rolę jaką spełniają dane strukturalne – dzięki nim wybrane informacje na stronie będą lepiej zrozumiałe dla algorytmów i będą mogły być wyświetlane w wynikach wyszukiwania w ciekawszej i przystępniejszej formie.

Z pewnością zastanawiasz się już chociażby nad tym, czy są jakieś ogólne zasady i standardy stosowania danych strukturalnych bądź też jakie konkretnie typy informacji możesz umieszczać w tych specjalnych znacznikach.

W tym miejscu przechodzimy do części praktycznej, zaczynając od ujednoliconego standardu danych strukturalnych jakim jest Schema.org. Znajdziesz tam pełną specyfikację oraz szczegółowe zasady dodawania danych strukturalnych na Twoją stronę.

Znaczniki schema mogą być używane do oznaczenia wielu rodzajów danych, czasami bardzo szczegółowych. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi są oczywiście dane firmy, tj. np. logo, nazwa firmy czy dane teleadresowe. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą internetową, będziesz mógł oznaczyć chociażby produkt i jego szczegółowe cechy, jak cenę, nazwę, ocenę czy stan magazynowy. Istnieje również możliwość oznaczania przepisów, wydarzeń, artykułów, książek czy sprecyzowania typu działalności do restauracji, sklepu czy bardziej sprecyzowanej działalności, jak np. sklepu z zabawkami.

Jak wdrożyć dane strukturalne na stronie?

JSON-LD

Skrypt JS dodawany w części head strony.

JSON-LD

Microdata

Znaczniki bezpośrednio w tagach HTML.

Microdata

RDFa

Podobnie jak Microdata, umieszczany jest bezpośrednio w kodzie HTML ale w innej specyfikacji, stosowany jest znacznie rzadziej niż powyższy.

RDFa

W każdym z podanych wyżej standardów mamy inny zestaw i strukturę znaczników, natomiast co istotne – nie wpływają one w żaden sposób na wygląd strony gdyż są niewidoczne dla użytkownika.

Wpływ danych strukturalnych na pozycje Twojej witryny

Znasz już teorię i umiesz zastosować dane strukturalne na Twojej stronie – jakie efekty zatem dzięki temu osiągniesz?

Stosowanie mikrodanych nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie i pozycję strony, jednakże ich optymalizacja stanowi jeden z nieodłącznych elementów optymalizacji i dostosowania strony pod SEO. Dzięki nim możesz lepiej zaprezentować Twoją stronę i wyróżnić ją spośród innych wyników Google, dzięki czemu zwiększasz szanse na wejście użytkownika właśnie na Twoją stronę, nawet będąc na niższej pozycji niż konkurencja pozbawiona dodatkowych snippetów w wynikach.

Zwiększasz dzięki temu współczynnik klikalności (CTR, ang. click through rate) a tym samym ruch na stronie, co z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na wzrost sprzedaży produktów bądź większe zainteresowanie Twoimi usługami.

Google rich snippets


📣 Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj! 📣
Podaj adres strony, którą chcesz promować: