Fakty i mity SEO

Garść informacji na temat pozycjonowania

Ponieważ pozycjonowanie stron internetowych stało się jedną z popularniejszych formą reklamy firmy w Internecie, wokół całego procesu zrodziło się wiele mitów. Osobie niedoświadczonej, być może dotychczas niezwiązanej z branżą SEO, może być bardzo trudno samodzielnie zweryfikować poprawność tych informacji. Aby ułatwić właścicielom firm zrozumienie niektórych aspektów pozycjonowania, przedstawiamy 10 największych mitów SEO:

  1. MIT: Pozycja strony – to można zagwarantować

    Ze względu na pracę w niepewnym środowisku zewnętrznym, żadna profesjonalna firma pozycjonująca nie powinna gwarantować klientom uzyskania pozycji. Istnieje ogromna liczba czynników, wpływających na pozycję danej witryny, dlatego jej zagwarantowanie nie jest możliwe.

  2. MIT: Można precyzyjnie określić czas potrzebny na wypozycjonowanie witryny

    Podobnie jak w przypadku gwarantowania uzyskania pozycji, dokładne określenie czasu niezbędnego na uzyskanie dobrych efektów nie jest możliwe. Ilość czasu potrzebna na zdobycie czołowych pozycji w wyszukiwarce zależy już nie tylko od czynników zaprogramowanych przez inżynierów Google, ale także od wielkości danej strony i czasu potrzebnego na jej indeksowanie. Na pozycjonowanie wpływa również branża danej firmy oraz to, jakie działania podejmuje konkurencja – im trudniejsza branża, tym dłużej trzeba czekać na efekty.

  3. MIT: Raz zdobyta pozycja jest stała

    Niestety nie. Gdyby raz uzyskaną pozycję można było uznać za pewnik, żadna firma rozpoczynająca pozycjonowanie nie miałaby szans przedostać się do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania – w końcu ktoś już tam jest, więc dlaczego mielibyśmy go zastąpić?

  4. MIT: Pozycjonowanie może być usługą jednorazową

    Środowisko wyszukiwarki Google ciągle się zmienia. Każdego roku do algorytmu odpowiedzialnego za ustalanie rankingu stron wprowadzane są setki zmian. Również branża SEO i stosowane przez pozycjonerów metody ewoluują. Właśnie dlatego pozycjonowanie jest procesem – długotrwałym i cyklicznym. Jednorazowa optymalizacja serwisu może nieco poprawić jego widoczność w wyszukiwarce, ale z pewnością nie gwarantuje długotrwałych efektów.

  5. MIT: Kampanie AdWords wpływają na pozycjonowanie

    W branży SEO istnieje mylne przeświadczenie, że opłacenie kampanii AdWords wpływa również na wyniki pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania. Nie jest to prawdą. Wyniki płatnego wyszukiwania są zupełnie niezależne od tych darmowych. Owszem, prowadzenie kampanii linków sponsorowanych (podobnie jak wszelkich innych działań marketingowych) może zwiększyć zainteresowanie daną marką, co wpłynie pozytywnie na liczbę wyszukiwań firmy w Google. Jest to jedynie pośredni wpływ i tzw. efekt synergii działań marketingowych.

  6. MIT: Optymalizacja strony nie jest konieczna

    Poprawna, zgodna ze wskazówkami dla webmasterów Google i przemyślana optymalizacja witryny nadal jest najistotniejszym elementem pozycjonowania. Dla witryn niezoptymalizowanych, a więc o niskiej jakości zarówno dla użytkowników jak i robotów sieciowych, można uzyskać jedynie krótkotrwałe efekty, których nie można nazwać skutecznym pozycjonowaniem.

  7. MIT: Treść strony jest nieistotna

    Obok linków prowadzących do pozycjonowanej witryny, to właśnie treści wchodzące w skład optymalizacji strony są najważniejsze. Google, jako wyszukiwarka tekstowa, ocenia witrynę przede wszystkim na podstawie treści dostępnej na stronie. Oczywiście same treści również nie wystarczą, aby uzyskać wysokie pozycje w Google.

  8. MIT: Agencje SEO znają algorytm Google

    Niestety nie. Dokładne działanie algorytmów Google pozostaje tajemnicą i nie jest podane do oficjalnej wiadomości – ani użytkownikom wyszukiwarki, ani webmasterom stron www, ani też specjalistom SEO. Pozycjonowanie stron jest wyłącznie zbiorem wniosków z analiz i własnego doświadczenia każdej agencji SEO.

  9. MIT: Lokalizacja hostingu strony ma znaczenie

    W Internecie nie ma granic. Fizyczna lokalizacja serwera, na którym umieszczona jest strona internetowa, nie ma znaczenia dla skuteczności pozycjonowania. Co prawda wpływ na pozycje w wyszukiwarce może mieć szybkość działania witryny, ta zależy jednak w głównej mierze nie od lokalizacji, a od konfiguracji serwera.

  10. MIT: Wystarczy duża ilość linków, aby wypozycjonować stronę

    To nie takie proste. Jak kilkukrotnie wspominaliśmy, liczba czynników brana pod uwagę przez Google jest spora. Linki to tylko jeden z nich, przy czym istotna jest tutaj nie tylko ich ilość, ale również jakość czy tematyczność.

Fakty, o których warto pamiętać

Zachęcamy też do sprawdzenia naszej listy faktów, które mamy nadzieję ułatwią Państwu postawienie pierwszych kroków w świecie SEO i zachęcą do skorzystania z naszej oferty:

  1. FAKT: Pozycjonowanie strony to konieczność każdej firmy.

    Naturalnie! W żartobliwym stwierdzeniu "jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz" jest sporo prawdy. Niemal 99% polskich Internautów (dane na dzień 18.12.2017r.) szuka informacji, produktów i usług właśnie za pomocą wyszukiwarki Google. Obecność w czołówce wyników wyszukiwania najpopularniejszej wyszukiwarki może przynieść firmie wymierne korzyści. Aby zwiększyć szanse na wyświetlanie swojej strony na najwyższych pozycjach, warto rozważyć pozycjonować swoją stronę w profesjonalnej agencji SEO/SEM.

  2. FAKT: Google każdego roku wprowadza tysiące zmian w algorytmie wyszukiwarki.

    Zgadza się. Chociaż infografika od Google podaje, że istnieje 200 czynników rankingowych, a główny algorytm wyszukiwarki jest aktualizowany 500 razy w roku – my uważamy, że tych zmian jest znacznie więcej! Mnogość rodzajów wyników wyszukiwania, zmiany dotyczące prezentacji SERP, personalizacja danych i wreszcie wzrosty oraz spadki stron internetowych ... codziennie obserwujemy szeroki zakres wyników wyszukiwarki, na podstawie którego wyciągamy wnioski wspomagające promocję naszych klientów.

  3. FAKT: Nie można zagwarantować pozycji ani czasu ich uzyskania.

    Fakt bezpośrednio związany z mitami nr 2 i 3. Ponieważ praca specjalistów SEO opiera się o "ekosystem" Google, na który branża nie ma wpływu, nikt nie ma możliwości precyzyjnego określenia i zagwarantowania uzyskanych wyników. Można powiedzieć, że środowisko Google jest nieprzewidywalne. Radzimy unikać firm, które będą opierały swoją ofertę o gwarancję wyników. Zachęcamy również do obejrzenia wideo wydanego przez Google "Jak zatrudnić SEO" na stronie O nas.

  4. FAKT: Wszystkie zmiany na stronie muszą zostać zaindeksowane, co wymaga czasu.

    Indeksowanie zmian przez Google można porównać do wydawania reklam w tradycyjnej telewizji czy radio. Sam fakt stworzenia reklamy nie wystarczy. Dopóki film czy nagranie będzie znajdować się wyłącznie na naszym dysku, nie wpłynie w żaden sposób na decyzje potencjalnych klientów. Należy ją przecież opublikować. W podobny sposób można rozumieć indeksowanie zmian wprowadzanych na potrzeby pozycjonowania – samo naniesienie poprawek na stronie nie spowoduje zmian w rankingu strony. Po opublikowaniu zmian (podobnie jak reklamy w TV) zmuszeni jesteśmy poczekać, aż roboty sieciowe Google ponownie odwiedzą naszą stronę i zobaczą (zaindeksują i uwzględnią) zmiany. Więcej o indeksowaniu można przeczytać na stronie pomocy Google.

  5. FAKT: Optymalizacja strony jest konieczna dla skutecznego pozycjonowania.

    Można pokusić się o stwierdzenie, że w procesie pozycjonowania strony jej optymalizacja jest najważniejsza. Tylko prawidłowo zbudowana i zoptymalizowana (dostosowana do wymagań wyszukiwarki, ale również dbająca o odczucia i spełnienie potrzeb użytkowników) witryna może być skutecznie i długotrwale pozycjonowana.

  6. FAKT: Linki przychodzące są ważne w SEO.

    W branży SEO linki to swoiste paliwo, którego celem jest napędzać uprzednio zoptymalizowaną stronę. Niewątpliwie skuteczne pozycjonowanie stron bez linkowania nie istnieje, jednak mimo to nie należy opierać swojej strategii wyłącznie o ten sposób promocji. Wokół linkowania narosło wiele mitów. Istnieje również wiele sposobów – mniej lub bardziej skutecznych – prowadzenia kampanii linkowania. Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do optymalizacji strony, jej linkowanie może przynieść długotrwałe negatywne skutki niewłaściwych działań.

  7. FAKT: Treści na stronie powinny być unikalne, eksperckie i nasycone słowami kluczowymi.

    Celem Google jest prezentowanie swoim użytkownikom najlepszych treści. Najlepszych, czyli takich które w możliwie wyczerpujący sposób odpowiedzą na zapytanie użytkownika – zaprezentują poszukiwany produkt (np. opis, specyfikacje techniczną, opinie i porównania, cenę oraz możliwość zakupu), odpowiedzą na zadane pytanie czy też wskażą miejsce (np. restaurację) i wskazówki dojazdu do niego. Przeszukując Internet w związku z danym zagadnieniem nie chcemy również odwiedzać kilku stron opisujących je w dokładnie taki sam sposób. Jeśli na stronie "A" nie odnajdziemy interesującej nas odpowiedzi, ta sama treść skopiowana na stronę "B" również nie będzie dla nas przydatna – właśnie dlatego treści powinny być unikalne. Dodatkowe nasycenie pozycjonowanej strony wyrażeniami kluczowymi ma na celu wskazanie wyszukiwarce czego dana strona dotyczy. Nasycenie treści wybranymi frazami jest jedną z czynności optymalizacyjnych.

  8. FAKT: Nie ma uniwersalnego sposobu optymalizacji i pozycjonowania.

    Zgadza się – nie ma jednego, idealnego przepisu na pozycjonowanie stron w Internecie. Chociaż pozycjonowanie każdej strony oparte jest o te same wskazówki dla webmasterów, każda z witryn posiada swój własny kod stworzony przez webmastera. Możemy śmiało założyć, że każda witryna posiada inny szablon (unikalny kod HTML), inną strukturę, nawigację, zawartość i treści. Właśnie dlatego każda witryna wymaga indywidualnego podejścia i szczegółowych analiz. Tylko dopasowane i uszyte na miarę rozwiązania pozwolą na skuteczne pozycjonowanie witryny.

  9. FAKT: Jakość jest ważniejsza niż ilość – w każdej kwestii związanej z pozycjonowaniem.

    Dotyczy to zarówno contentu (tekstów, grafik, danych) jak i ... linków. Pozycjonując stronę www należy pamiętać, żeby tworzyć treści przede wszystkim dla użytkowników, a nie robotów sieciowych. Również linkując serwis należy unikać SPAMu i nienaturalnego, nadmiernego linkowania witryny. Czasem mniej, znaczy więcej.

  10. FAKT: Pozycjonowanie swojej strony najlepiej zlecić profesjonalistom.

    Posłużymy się tutaj cytatem z oficjalnej witryny Google: "Zatrudnienie eksperta od SEO to poważna decyzja, która może podnieść jakość Twojej witryny i zaoszczędzić czas." Jeszcze raz zachęcamy do zapoznania się z materiałem "Jak zatrudnić SEO".

Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą i cennikiem na pozycjonowania stron internetowych.

Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj!
Podaj adres strony, którą chcesz promować: