Gdy słyszymy słowo “Google” pierwsze co przychodzi nam do głowy to wyszukiwarka stron internetowych. Jest to trafne skojarzenie, około 97 procent osób w Polsce korzysta właśnie z tej przeglądarki. Gigant z Mountain View udostępnia dodatkowo wiele przydatnych narzędzi, które niesamowicie usprawniają i wspomagają proces pozycjonowania strony WWW.
Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące sześciu narzędzi, które naszym zdaniem przyspieszają oraz ułatwiają działania związane z promocją oraz pozycjonowaniem strony w sieci.
Google Search Console (w skrócie GSC), dawniej nazywane Google Webmaster Tools to darmowe, a zarazem bardzo przydatne narzędzie służące do monitorowania kondycji strony internetowej oraz jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki GSC mamy możliwość weryfikacji najbardziej istotnych informacji z punktu widzenia SEO. Narzędzie to, zarówno zbiorczo jak i dla każdej poszczególnej podstrony udostępnia takie dane jak:
Jednak to nie wszystko. Oprócz wyżej wymienionych kwestii, GSC informuje nas o błędach występujących na stronie, które wymagają poprawy, pozwala wgrać mapę witryny (tzw. sitemap) czy chociażby umożliwia szybkie usunięcie niechcianej podstrony w wynikach wyszukiwania.
Google Search Console zaczyna gromadzić dane dotyczące strony od momentu pierwszej weryfikacji zgłoszonej domeny i przechowuje je przez 16 miesięcy. Dzięki temu w późniejszym okresie mamy możliwość bardzo przejrzystego porównania wyników przed rozpoczęciem pozycjonowania serwisu do teraźniejszych.
Bardzo popularne narzędzie Google Analytics umożliwia monitorowanie ruchu na stronie oraz zachowania użytkowników. Statystyki pobierane przez GA są niezwykle przydatne w momencie próby określenie i oszacowania konwersji jaką przynosi nam ruch oraz założone cele na stronie.
Przykładowe dane dotyczące odwiedzających serwis, jakie możemy sprawdzić w Google Analytics to:
Oczywiście danych, które możemy sprawdzić jest zdecydowanie więcej, jednak już po wypisaniu kilku z nich można zauważyć, iż jest to wartościowe narzędzie wspomagające proces pozycjonowania i analizy witryny.
Warto również wspomnieć o możliwości analizy ruchu w czasie rzeczywistym. Funkcja ta umożliwia sprawdzenie informacji na temat internautów aktualnie przeglądających naszą stronę. Szczególnie przydatnym zastosowaniem tej funkcji jest monitorowanie działań użytkowników chwilę po publikacji np. artykułu w popularnym portalu, który odsyła do naszego serwisu.
Dzięki Google Tag Manager (GTM) zyskujemy możliwość zarządzania tagami na naszej stronie. Narzędzie to pozwala na dodawanie lub modyfikowanie skryptów w serwisie, którym może być na przykład kod śledzący Google Analytics czy Google Ads.
Standardowo każde narzędzie analityczne, którego zadaniem jest gromadzenie danych, wymaga od nas dodania specjalnego kodu w źródle strony. Często wiąże się to z koniecznością dostępu do serwera, w którym znajdują się pliki serwisu. Oprócz tego, każdy dodatkowy kod w mniejszym lub większym stopniu wpływa negatywnie na szybkość strony, co w rezultacie przekłada się na gorszy odbiór przez użytkowników. Google Tag Manager pozwala na redukcję wszystkich takich kodów do jednego, krótkiego skryptu, dzięki któremu jesteśmy w stanie zarządzać wszystkimi tagami oraz narzędziami z zewnątrz, bez konieczności dostępu do serwisu. Dodatkowo GTM wczytuje skrypty asynchronicznie, dzięki czemu strona ładuje się szybciej.
Prosta instalacja, wszystko w jednym miejscu, historia zmian i powrót do wcześniejszych wersji - to tylko garstka możliwości, które oferuje narzędzie Google Tag Manager.
Google Data Studio to nic innego jak narzędzie do wizualizacji danych, które pozwala w bardzo przejrzysty i zrozumiały sposób przedstawić praktycznie dowolny zestaw informacji na temat strony internetowej w sieci. Wprowadzone w Polsce w 2017 roku zyskało dużą rzeszę fanów, dzięki szybkości i prostocie tworzenia raportów oraz ich odczytu. Dane do GDS mogą być importowane między innymi z takich narzędzi jak Google Search Console, Google Analytics oraz Google Ads. Warto tutaj zaznaczyć, że przygotowując raport możemy łączyć różne źródła danych, co nie ogranicza nas tylko do jednego zestawienia.
Jednym z głównych powodów, dla którego firmy coraz częściej sięgają po narzędzia typu Google Data Studio jest sprawdzenie efektów wykonanych działań oraz czy mają one tak naprawdę sens i przełożenie na zysk.
GMF to darmowe narzędzie pozwalające w łatwy sposób na tworzenie i zarządzanie wizytówką Google, która jest wyświetlana w wyszukiwarce oraz mapach Google. Sam proces konfiguracji nie zajmuje zbytnio dużo czasu, jednak w celu weryfikacji należy poczekać na list pocztowy z kodem pozwalającym na zweryfikowanie autentyczności, który średnio dociera do adresata w 2 tygodnie.
Dzięki wizytówce Google nie tylko zyskujemy wiarygodność firmy w oczach potencjalnych klientów, ale również możemy przekazać im najbardziej istotne informacje, takie jak:
Oprócz ukazania użytkownikowi danych teleadresowych możemy również otrzymywać od nich oceny oraz opinie, dzięki czemu mamy realne szanse na wybór właśnie naszych usług spośród konkurencji.
O tym jak ważny jest dobór odpowiednich słów kluczowych można by pisać bez końca. Oferowany przez firmę Google planer słów kluczowych to narzędzie, które nie tylko znajdzie swoje zastosowanie podczas tworzenia płatnej kampanii Google Ads, ale również w trakcie prowadzenia działań SEO. Dzięki temu darmowemu narzędziu zyskujemy wiele możliwości, które pozwalają na trafną ocenę i dobór odpowiednich wyrażeń.
Ważnym aspektem opisywanej usługi jest to, że po wpisaniu interesujących nas wyrażeń kluczowych otrzymujemy zestaw propozycji nowych fraz wraz z istotnymi statystykami, takimi jak:
Na podstawie tych danych jesteśmy w stanie z góry określić, które frazy przyciągną większą liczbę użytkowników bądź jaką mają konkurencję.
Jak można zauważyć, Google oferuję naprawdę sporą ilość przydatnych, ale przede wszystkim darmowych narzędzi, które swoje wykorzystanie znajdą nie tylko podczas tworzenia lub planowania kampanii reklamowych, ale również w trakcie prowadzenia procesu pozycjonowania strony WWW. Można zaryzykować również stwierdzeniem, iż bez tych narzędzi marketing sieciowy byłby zdecydowanie trudniejszy w realizacji.
📣 Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj! 📣
Podaj adres strony, którą chcesz promować: