Optymalizacja grafiki

Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google

Pytaj─ůc o pozycjonowanie i najistotniejsze aspekty wp┼éywaj─ůce na warto┼Ť─ç i pozycj─Ö witryny w wynikach wyszukiwania, najcz─Ö┼Ťciej wymienia si─Ö ilo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç link├│w przychodz─ůcych do serwisu oraz tre┼Ťci zawarte na stronie. M├│wi─ůc o tekstach, mamy na my┼Ťli g┼é├│wnie ich d┼éugo┼Ť─ç oraz nasycenie wyra┼╝eniami kluczowymi, na kt├│re chcemy osi─ůgn─ů─ç jak najwy┼╝sz─ů pozycj─Ö w wynikach organicznych.

Cz─Östo zapomina si─Ö jednak, ┼╝e poza zawarto┼Ťci─ů tekstow─ů, na stronie mo┼╝e znajdowa─ç si─Ö du┼╝a liczba obraz├│w i grafik, kt├│re dla wybranych bran┼╝ (fotografia, projektowanie i architektura wn─Ötrz) czy niekt├│rych sklep├│w internetowych stanowi─ů cz─Östo wi─Öksz─ů cz─Ö┼Ť─ç ca┼éego contentu zawartego w serwisie.

Pliki graficzne to tak┼╝e jeden z typ├│w wynik├│w wyszukiwania przedstawianych przez Google. Obrazy mog─ů by─ç w niekt├│rych przypadkach wy┼Ťwietlane w tradycyjnych wynikach wyszukiwania, jednak najcz─Ö┼Ťciej prezentowane s─ů w wyszukiwarce grafiki ÔÇô images.google.pl.

Poprzez w┼éa┼Ťciw─ů optymalizacj─Ö grafiki, serwis mo┼╝e zyska─ç wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç wej┼Ť─ç na stron─Ö!

W dobie XXI wieku i ci─ůg┼éych zmian w algorytmach, a co za tym idzie sporych waha┼ä i braku stabilizacji wynik├│w, wa┼╝ne jest pozyskiwanie klient├│w z r├│┼╝nych kana┼é├│w promocji (AdWords, social media, e-mail marketing itp.).

Istotne jest zatem zadbanie o optymalizacj─Ö zdj─Ö─ç i obrazk├│w na stronie, gdy┼╝ to na nich w pierwszej kolejno┼Ťci skupiamy sw├│j wzrok. Mo┼╝na to por├│wna─ç z produktami w sklepie i ich opakowaniami ÔÇô im jest ono lepsze, tym bardziej zach─Öca nas do zakupu produktu. Przenosz─ůc t─Ö analogi─Ö na sprzeda┼╝ sieciow─ů ÔÇô im bardziej spodoba si─Ö nam dany obrazek, tym wi─Öksza szansa na jego klikni─Öcie i wej┼Ťcie na stron─Ö.

Zdj─Öcia mog─ů zatem znacz─ůco podnie┼Ť─ç ilo┼Ť─ç wej┼Ť─ç na nasz─ů nasz─ů stron─Ö, a co za tym idzie ÔÇô przyczyni─ç si─Ö do zwi─Ökszonej sprzeda┼╝y produkt├│w czy oferowanych przez nas us┼éug.

Podobnie, jak w przypadku wyszukiwarki tekstowej, celem Google Images jest zapewnienie u┼╝ytkownikom najlepszych i najtrafniejszych wynik├│w wyszukiwania.

Poni┼╝ej przedstawiamy czynniki, kt├│re s─ů w mniejszej b─ůd┼║ wi─Ökszej cz─Ö┼Ťci uwzgl─Ödniane przy ustalaniu rankingu obraz├│w, wraz ze wskaz├│wkami dotycz─ůcymi ich optymalizacji.

Czynniki rankingowe i optymalizacja obrazk├│w

W pierwszej kolejno┼Ťci nale┼╝y podkre┼Ťli─ç, ┼╝e Google nie podaje ┼╝adnych oficjalnych czynnik├│w rankingowych wp┼éywaj─ůcych na pozycje obrazk├│w. Na podstawie wskaz├│wek dla webmaster├│w Google oraz wielu przeprowadzonych analiz i test├│w, nale┼╝y zadba─ç o optymalizacj─Ö poni┼╝szych element├│w:

  1. Atrybut ALT

    Podstawowy i najcz─Ö┼Ťciej wskazywany czynnik rankingowy grafiki, zwany inaczej opisem alternatywnym obrazka. Google posiada patenty na ustalanie rankingu grafik, kt├│rych nie podaje do og├│lnej wiadomo┼Ťci, natomiast atrybut alt jest podawany w wytycznych dla webmaster├│w i pozostaje istotnym czynnikiem rankingowym. Dlatego istotne jest, aby zawiera┼é on unikalne, precyzyjne i powi─ůzane tematycznie wyra┼╝enia. Je┼╝eli jest to naturalne, powinien zawiera─ç r├│wnie┼╝ s┼éowo b─ůd┼║ s┼éowa kluczowe, na kt├│re chcemy promowa─ç dany obraz, ale opis alternatywny nie powinien by─ç zbyt d┼éugi.

    Przykłady poprawnych atrybutów alt:
    alt="Wesele Kasi i Tomka"
    alt="Dom jednorodzinny 110m2"

    Przykłady błędnych i nieprecyzyjnych tekstów alternatywnych:
    alt="img-7234y91273"
    alt="fotograf fotografia ┼Ťlubna wesele bydgoszcz toru┼ä w┼éoc┼éawek ca┼éa polska"

  2. Atrybut TITLE

    Atrybut ten przedstawia opis, jaki wy┼Ťwietla si─Ö u┼╝ytkownikowi po najechaniu kursorem na obrazek i ze wszystkich podanych potencjalnych czynnik├│w rankingowych ma najmniejsze znaczenie. Mo┼╝na go por├│wna─ç poniek─ůd do znacznika meta-keywords z sekcji head serwisu ÔÇô tzn. sama optymalizacja atrybutu title z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem nie poprawi pozycji zdj─Öcia w wynikach, natomiast je┼╝eli zawiera on nienaturalne i sztuczne wyst─ůpienia s┼é├│w kluczowych, mo┼╝e wp┼éyn─ů─ç na ni┼╝sz─ů ocen─Ö zdj─Öcia w oczach robot├│w. Nale┼╝y zatem stosowa─ç podobne zasady, jak dla atrybutu alt, a dobr─ů praktyk─ů jest umieszczenie jako atrybut title rozszerzenie atrybutu alt danego obrazka o dodatkowe informacje, przydatne dla u┼╝ytkownika.

  3. Tre┼Ť─ç otaczaj─ůca obrazek

    Ka┼╝de zdj─Öcie, w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci, powinno posiada─ç podpis, stanowi─ůcy kr├│tki zarys tego, co przedstawia zdj─Öcie. Grafika powinna by─ç powi─ůzana tematycznie z tekstem zawartym na danej podstronie. Umieszczaj─ůc w podpisie i tre┼Ťci s┼éowa kluczowe, mamy szans─Ö wypromowa─ç obrazek na otaczaj─ůce go wyra┼╝enia.

    Tre┼Ť─ç otaczaj─ůca obrazek

  4. Nazwa pliku graficznego

    Nazwa obrazka powinna by─ç ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzana z tre┼Ťci─ů go otaczaj─ůc─ů oraz tym, co przedstawia dany obraz. W miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci powinno si─Ö r├│wnie┼╝ nazywa─ç pliki graficzne zgodnie z wybranymi kluczowymi wyra┼╝eniami, na jakie chcemy je wypromowa─ç. Nale┼╝y jednocze┼Ťnie zadba─ç, aby by┼éo to naturalne i ┼Ťci┼Ťle powi─ůzane z tematyk─ů i opisem zdj─Öcia. Podobnie, jak w przypadku optymalizacji atrybutu alt, nienaturalne nazewnictwo plik├│w graficznych czy te┼╝ sztuczne umieszczanie kilku wyra┼╝e┼ä kluczowych, mo┼╝e przynie┼Ť─ç efekt inny od zamierzanego.

    Poprawnie: wesele-kasi-i-tomka.jpg
    Błędnie: fotografia-slubna-warszawa-wroclaw-krakow-cała-polska-fotograf-wesele.jpg

    W przypadku sklep├│w internetowych z du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů produkt├│w, nazwy obrazk├│w generowane s─ů cz─Östo losowo i automatycznie, na przyk┼éad jako IMG_87679142.jpg

    Nazwa jak wida─ç nie m├│wi nam zupe┼énie nic o danym obrazku - mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e jest neutralna. Robot sieciowy zaindeksuje obrazek, ale na podstawie jego nazwy w ┼╝aden spos├│b nie powi─ů┼╝e go z wyra┼╝eniem, na kt├│re m├│g┼éby rankingowa─ç. Warto zatem zmieni─ç nazwy produkt├│w promocyjnych czy te┼╝ generuj─ůcych najwi─Öksz─ů sprzeda┼╝, aby jeszcze bardziej wzmocni─ç ich pozycj─Ö w Google Images.

  5. Struktura katalog├│w obraz├│w

    W przypadku optymalizacji tego elementu mamy kilka poprawnych rozwi─ůza┼ä pod k─ůtem pozycjonowania. Mo┼╝na umie┼Ťci─ç wszystkie pliki graficzne w jednym katalogu, np. /images/, /img/ czy /zdjecia/, mo┼╝na r├│wnie┼╝ podzieli─ç obrazy tematycznie i umie┼Ťci─ç je w dedykowanych dla nich katalogach, np. /plener/ i /wesele/ w przypadku fotografii ┼Ťlubnej, czy te┼╝ /domy/jednorodzinne/ i /domy/parterowe/ w przypadku biura nieruchomo┼Ťci.

    Najwa┼╝niejsze w tej kwestii jest stworzenie tematycznej i przejrzystej struktury katalog├│w dla obrazk├│w, a sama nazwa katalogu nie powinna dodatkowo zawiera─ç polskich znak├│w i spacji (z powodzeniem mo┼╝na stosowa─ç natomiast my┼Ťlniki) oraz by─ç zbyt d┼éuga. Nie powinna tak┼╝e zawiera─ç zbyt du┼╝ej ilo┼Ťci zag┼é─Öbie┼ä, przesyconych potencjalnymi wyra┼╝eniami, np.: /bydgoszcz/wesele/wesele-w-bydgoszczy.png.

  6. Rozmiar obrazka

    Najwi─Öksze szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google Images maj─ů zdj─Öcia wysokiej jako┼Ťci, czyli o du┼╝ej rozdzielczo┼Ťci. Wprost proporcjonalnie jednak do jako┼Ťci zdj─Öcia ro┼Ťnie jego waga. Nale┼╝y zatem dok┼éadnie zweryfikowa─ç czas ┼éadowania si─Ö grafiki przy s┼éabszym ┼é─ůczu i zbilansowa─ç jako┼Ť─ç obrazka z czasem jego za┼éadowania na stronie - szczeg├│lnie w przypadku rozbudowanych galerii zdj─Ö─ç, gdzie na jednej podstronie znajduje si─Ö kilkana┼Ťcie b─ůd┼║ kilkadziesi─ůt fotografii.

  7. Skalowanie obrazka

    W przypadku, gdy wielko┼Ť─ç obrazk├│w wp┼éywa na spowolnienie czasu ┼éadowania si─Ö strony, warto zmniejszy─ç ich rozmiar. Skalowanie mo┼╝e w znacz─ůcy spos├│b przyspieszy─ç czas ┼éadowania si─Ö strony, co ma coraz wi─Öksze znaczenie przy ustalaniu rankingu witryny. Poprzez skalowania zdj─Öcia mog─ů straci─ç na jako┼Ťci, dlatego trzeba znale┼║─ç kompromis pomi─Ödzy jako┼Ťci─ů obrazk├│w na stronie, a czasem ┼éadowania si─Ö strony.

    Optymalnym rozwi─ůzaniem jest zmniejszanie obrazka do takiego rozmiaru, w jakim docelowo b─Ödzie znajdowa┼éo si─Ö na stronie!

    Pomocnym w ocenie grafiki i ich wp┼éywu na czas ┼éadowania si─Ö strony, mo┼╝e okaza─ç si─Ö narz─Ödzie Google PageSpeed Insights, mierz─ůce wydajno┼Ť─ç stron na urz─ůdzeniach przeno┼Ťnych i komputerach. Po przej┼Ťciu testu otrzymujemy wynik z zakresu od 0 do 100, gdzie 85 oznacza ju┼╝ dobre dzia┼éanie serwisu pod k─ůtem wydajno┼Ťci. Otrzymuj─ůc ni┼╝szy rezultat, dostajemy informacj─Ö o wa┼╝nych oraz krytycznych b┼é─Ödach wymagaj─ůcych poprawy, w tym r├│wnie┼╝ informacje i wskaz├│wki dotycz─ůce zmniejszenia i kompresji obrazk├│w na stronie.Narz─Ödzie dost─Öpne jest pod adresem https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

    Po przej┼Ťciu testu otrzymujemy wynik osobno dla komputer├│w stacjonarnych, jak i urz─ůdze┼ä przeno┼Ťnych ÔÇô przyk┼éad poni┼╝ej:

    Wynik Page Speed

  8. Format zdj─Ö─ç

    Najpopularniejszymi formatami zdj─Ö─ç stosowanymi przez webmaster├│w i w┼éa┼Ťcicieli witryn s─ů JPG i PNG ÔÇô g┼é├│wnie ze wzgl─Ödu na ich dobr─ů kompresj─Ö oraz szybkie ┼éadowanie na stronie. Cech─ů wyr├│┼╝niaj─ůc─ů format PNG jest brak utraty jako┼Ťci zdj─Öcia przy jego kompresji, co ma miejsce w przypadku plik├│w JPG, natomiast grafika PNG zajmuje znacznie wi─Öcej miejsca na serwerze, ni┼╝ JPG. Warto zatem stosowa─ç format PNG w przypadku logo i istotnych ilustracji w serwisie, natomiast JPG w przypadku r├│┼╝nego rodzaju zdj─Ö─ç. Podkre┼Ťli─ç nale┼╝y fakt, ┼╝e nie s─ů to jedyne pliki graficzne, indeksowane przez Google. Roboty sieciowe indeksuj─ů obrazy zapisane w jednym z poni┼╝szych format├│w graficznych, kt├│re mo┼╝na stosowa─ç w swoich serwisach: JPG/JPEG, PNG, BMP, GIF, WebP i SVG.

  9. Sitemapa z obrazami

    Sitemapa to plik XML zawieraj─ůcy list─Ö wszystkich adres├│w URL strony. W przypadku gdy w serwisie nie ma wielu plik├│w graficznych, mog─ů one zosta─ç dodane do standardowej mapy witryny. Je┼╝eli natomiast w serwisie znajduje si─Ö du┼╝a ilo┼Ť─ç zdj─Ö─ç, zaleca si─Ö stworzenie dla nich nowej odr─Öbnej sitemapy. Dodatkowa mapa witryny z obrazami mo┼╝e przyspieszy─ç proces ich indeksowania przez roboty sieciowe Google, dostarczaj─ůc ponadto dodatkowych informacji o ich zawarto┼Ťci.



  10. Optymalizacja obraz├│w znajduj─ůcych si─Ö na stronie zwi─Öksza warto┼Ť─ç grafik dla robot├│w sieciowych, co bezpo┼Ťrednio wp┼éywa na ocen─Ö ca┼éego serwisu i pozycj─Ö strony w Google!

    Zapraszamy r├│wnie┼╝ do zapoznania si─Ö z ofert─ů i cennikiem na pozycjonowania stron internetowych.

­čôú Zacznij pozycjonowanie strony ju┼╝ dzisiaj! ­čôú
Podaj adres strony, kt├│r─ů chcesz promowa─ç: