Optymalizacja grafiki

Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google

Pytając o pozycjonowanie i najistotniejsze aspekty wpływające na wartość i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, najczęściej wymienia się ilość i jakość linków przychodzących do serwisu oraz treści zawarte na stronie. Mówiąc o tekstach, mamy na myśli głównie ich długość oraz nasycenie wyrażeniami kluczowymi, na które chcemy osiągnąć jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych.

Często zapomina się jednak, że poza zawartością tekstową, na stronie może znajdować się duża liczba obrazów i grafik, które dla wybranych branż (fotografia, projektowanie i architektura wnętrz) czy niektórych sklepów internetowych stanowią często większą część całego contentu zawartego w serwisie.

Pliki graficzne to także jeden z typów wyników wyszukiwania przedstawianych przez Google. Obrazy mogą być w niektórych przypadkach wyświetlane w tradycyjnych wynikach wyszukiwania, jednak najczęściej prezentowane są w wyszukiwarce grafiki – images.google.pl.

Poprzez właściwą optymalizację grafiki, serwis może zyskać większą ilość wejść na stronę!

W dobie XXI wieku i ciągłych zmian w algorytmach, a co za tym idzie sporych wahań i braku stabilizacji wyników, ważne jest pozyskiwanie klientów z różnych kanałów promocji (AdWords, social media, e-mail marketing itp.).

Istotne jest zatem zadbanie o optymalizację zdjęć i obrazków na stronie, gdyż to na nich w pierwszej kolejności skupiamy swój wzrok. Można to porównać z produktami w sklepie i ich opakowaniami – im jest ono lepsze, tym bardziej zachęca nas do zakupu produktu. Przenosząc tę analogię na sprzedaż sieciową – im bardziej spodoba się nam dany obrazek, tym większa szansa na jego kliknięcie i wejście na stronę.

Zdjęcia mogą zatem znacząco podnieść ilość wejść na naszą naszą stronę, a co za tym idzie – przyczynić się do zwiększonej sprzedaży produktów czy oferowanych przez nas usług.

Podobnie, jak w przypadku wyszukiwarki tekstowej, celem Google Images jest zapewnienie użytkownikom najlepszych i najtrafniejszych wyników wyszukiwania.

Poniżej przedstawiamy czynniki, które są w mniejszej bądź większej części uwzględniane przy ustalaniu rankingu obrazów, wraz ze wskazówkami dotyczącymi ich optymalizacji.

Czynniki rankingowe i optymalizacja obrazków

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że Google nie podaje żadnych oficjalnych czynników rankingowych wpływających na pozycje obrazków. Na podstawie wskazówek dla webmasterów Google oraz wielu przeprowadzonych analiz i testów, należy zadbać o optymalizację poniższych elementów:

  1. Atrybut ALT

    Podstawowy i najczęściej wskazywany czynnik rankingowy grafiki, zwany inaczej opisem alternatywnym obrazka. Google posiada patenty na ustalanie rankingu grafik, których nie podaje do ogólnej wiadomości, natomiast atrybut alt jest podawany w wytycznych dla webmasterów i pozostaje istotnym czynnikiem rankingowym. Dlatego istotne jest, aby zawierał on unikalne, precyzyjne i powiązane tematycznie wyrażenia. Jeżeli jest to naturalne, powinien zawierać również słowo bądź słowa kluczowe, na które chcemy promować dany obraz, ale opis alternatywny nie powinien być zbyt długi.

    Przykłady poprawnych atrybutów alt:
    alt="Wesele Kasi i Tomka"
    alt="Dom jednorodzinny 110m2"

    Przykłady błędnych i nieprecyzyjnych tekstów alternatywnych:
    alt="img-7234y91273"
    alt="fotograf fotografia ślubna wesele bydgoszcz toruń włocławek cała polska"

  2. Atrybut TITLE

    Atrybut ten przedstawia opis, jaki wyświetla się użytkownikowi po najechaniu kursorem na obrazek i ze wszystkich podanych potencjalnych czynników rankingowych ma najmniejsze znaczenie. Można go porównać poniekąd do znacznika meta-keywords z sekcji head serwisu – tzn. sama optymalizacja atrybutu title z dużym prawdopodobieństwem nie poprawi pozycji zdjęcia w wynikach, natomiast jeżeli zawiera on nienaturalne i sztuczne wystąpienia słów kluczowych, może wpłynąć na niższą ocenę zdjęcia w oczach robotów. Należy zatem stosować podobne zasady, jak dla atrybutu alt, a dobrą praktyką jest umieszczenie jako atrybut title rozszerzenie atrybutu alt danego obrazka o dodatkowe informacje, przydatne dla użytkownika.

  3. Treść otaczająca obrazek

    Każde zdjęcie, w miarę możliwości, powinno posiadać podpis, stanowiący krótki zarys tego, co przedstawia zdjęcie. Grafika powinna być powiązana tematycznie z tekstem zawartym na danej podstronie. Umieszczając w podpisie i treści słowa kluczowe, mamy szansę wypromować obrazek na otaczające go wyrażenia.

    Treść otaczająca obrazek

  4. Nazwa pliku graficznego

    Nazwa obrazka powinna być ściśle związana z treścią go otaczającą oraz tym, co przedstawia dany obraz. W miarę możliwości powinno się również nazywać pliki graficzne zgodnie z wybranymi kluczowymi wyrażeniami, na jakie chcemy je wypromować. Należy jednocześnie zadbać, aby było to naturalne i ściśle powiązane z tematyką i opisem zdjęcia. Podobnie, jak w przypadku optymalizacji atrybutu alt, nienaturalne nazewnictwo plików graficznych czy też sztuczne umieszczanie kilku wyrażeń kluczowych, może przynieść efekt inny od zamierzanego.

    Poprawnie: wesele-kasi-i-tomka.jpg
    Błędnie: fotografia-slubna-warszawa-wroclaw-krakow-cała-polska-fotograf-wesele.jpg

    W przypadku sklepów internetowych z dużą ilością produktów, nazwy obrazków generowane są często losowo i automatycznie, na przykład jako IMG_87679142.jpg

    Nazwa jak widać nie mówi nam zupełnie nic o danym obrazku - można powiedzieć, że jest neutralna. Robot sieciowy zaindeksuje obrazek, ale na podstawie jego nazwy w żaden sposób nie powiąże go z wyrażeniem, na które mógłby rankingować. Warto zatem zmienić nazwy produktów promocyjnych czy też generujących największą sprzedaż, aby jeszcze bardziej wzmocnić ich pozycję w Google Images.

  5. Struktura katalogów obrazów

    W przypadku optymalizacji tego elementu mamy kilka poprawnych rozwiązań pod kątem pozycjonowania. Można umieścić wszystkie pliki graficzne w jednym katalogu, np. /images/, /img/ czy /zdjecia/, można również podzielić obrazy tematycznie i umieścić je w dedykowanych dla nich katalogach, np. /plener/ i /wesele/ w przypadku fotografii ślubnej, czy też /domy/jednorodzinne/ i /domy/parterowe/ w przypadku biura nieruchomości.

    Najważniejsze w tej kwestii jest stworzenie tematycznej i przejrzystej struktury katalogów dla obrazków, a sama nazwa katalogu nie powinna dodatkowo zawierać polskich znaków i spacji (z powodzeniem można stosować natomiast myślniki) oraz być zbyt długa. Nie powinna także zawierać zbyt dużej ilości zagłębień, przesyconych potencjalnymi wyrażeniami, np.: /bydgoszcz/wesele/wesele-w-bydgoszczy.png.

  6. Rozmiar obrazka

    Największe szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google Images mają zdjęcia wysokiej jakości, czyli o dużej rozdzielczości. Wprost proporcjonalnie jednak do jakości zdjęcia rośnie jego waga. Należy zatem dokładnie zweryfikować czas ładowania się grafiki przy słabszym łączu i zbilansować jakość obrazka z czasem jego załadowania na stronie - szczególnie w przypadku rozbudowanych galerii zdjęć, gdzie na jednej podstronie znajduje się kilkanaście bądź kilkadziesiąt fotografii.

  7. Skalowanie obrazka

    W przypadku, gdy wielkość obrazków wpływa na spowolnienie czasu ładowania się strony, warto zmniejszyć ich rozmiar. Skalowanie może w znaczący sposób przyspieszyć czas ładowania się strony, co ma coraz większe znaczenie przy ustalaniu rankingu witryny. Poprzez skalowania zdjęcia mogą stracić na jakości, dlatego trzeba znaleźć kompromis pomiędzy jakością obrazków na stronie, a czasem ładowania się strony.

    Optymalnym rozwiązaniem jest zmniejszanie obrazka do takiego rozmiaru, w jakim docelowo będzie znajdowało się na stronie!

    Pomocnym w ocenie grafiki i ich wpływu na czas ładowania się strony, może okazać się narzędzie Google PageSpeed Insights, mierzące wydajność stron na urządzeniach przenośnych i komputerach. Po przejściu testu otrzymujemy wynik z zakresu od 0 do 100, gdzie 85 oznacza już dobre działanie serwisu pod kątem wydajności. Otrzymując niższy rezultat, dostajemy informację o ważnych oraz krytycznych błędach wymagających poprawy, w tym również informacje i wskazówki dotyczące zmniejszenia i kompresji obrazków na stronie.Narzędzie dostępne jest pod adresem https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

    Po przejściu testu otrzymujemy wynik osobno dla komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń przenośnych – przykład poniżej:

    Wynik Page Speed

  8. Format zdjęć

    Najpopularniejszymi formatami zdjęć stosowanymi przez webmasterów i właścicieli witryn są JPG i PNG – głównie ze względu na ich dobrą kompresję oraz szybkie ładowanie na stronie. Cechą wyróżniającą format PNG jest brak utraty jakości zdjęcia przy jego kompresji, co ma miejsce w przypadku plików JPG, natomiast grafika PNG zajmuje znacznie więcej miejsca na serwerze, niż JPG. Warto zatem stosować format PNG w przypadku logo i istotnych ilustracji w serwisie, natomiast JPG w przypadku różnego rodzaju zdjęć. Podkreślić należy fakt, że nie są to jedyne pliki graficzne, indeksowane przez Google. Roboty sieciowe indeksują obrazy zapisane w jednym z poniższych formatów graficznych, które można stosować w swoich serwisach: JPG/JPEG, PNG, BMP, GIF, WebP i SVG.

  9. Sitemapa z obrazami

    Sitemapa to plik XML zawierający listę wszystkich adresów URL strony. W przypadku gdy w serwisie nie ma wielu plików graficznych, mogą one zostać dodane do standardowej mapy witryny. Jeżeli natomiast w serwisie znajduje się duża ilość zdjęć, zaleca się stworzenie dla nich nowej odrębnej sitemapy. Dodatkowa mapa witryny z obrazami może przyspieszyć proces ich indeksowania przez roboty sieciowe Google, dostarczając ponadto dodatkowych informacji o ich zawartości.



  10. Optymalizacja obrazów znajdujących się na stronie zwiększa wartość grafik dla robotów sieciowych, co bezpośrednio wpływa na ocenę całego serwisu i pozycję strony w Google!

    Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą i cennikiem na pozycjonowania stron internetowych.

📣 Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj! 📣
Podaj adres strony, którą chcesz promować: