Pozycjonowanie lokalne

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

map Pozycjonowanie lokalne nie odbiega znacz─ůco od og├│lnego procesu pozycjonowania strony internetowej. Obejmuje podobny zakres dzia┼éa┼ä, jednak skupia si─Ö przede wszystkim na osi─ůgni─Öciu najlepszego efektu promocji strony w najbli┼╝szej lokalizacji Twojej firmy lub jej siedziby. Lokalne SEO to najlepsza forma promocji dla firm, kt├│rym zale┼╝y na klientach ze swojej najbli┼╝szej okolicy. Warsztaty samochodowe, restauracje i lokale gastronomiczne, hotele, salony fryzjerskie ÔÇô to przyk┼éady typowo lokalnych biznes├│w, dla kt├│rych promocja og├│lnopolska najpewniej nie przyniesie efektu w postaci konwersji, czyli zyskania klienta.

Jak to działa?

europe Ju┼╝ od d┼éu┼╝szego czasu Google stara si─Ö rozpozna─ç aktualn─ů lokalizacj─Ö u┼╝ytkownika, aby dostarczy─ç mu najbardziej dopasowane, czyli najbli┼╝sze miejscu, w kt├│rym obecnie si─Ö znajduje, wyniki wyszukiwania. Dzi─Öki geolokalizacji Google dla dok┼éadnie tego samego zapytania wprowadzonego w r├│┼╝nych miastach (np. "restauracja") wy┼Ťwietli zupe┼énie inne wyniki, prezentuj─ůce okoliczne lokale. To czy i jak─ů lokalizacj─Ö rozpozna┼éo dla Ciebie Google mo┼╝esz zobaczy─ç bezpo┼Ťrednio po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki.

Pozycjonowanie lokalne nie musi jednak by─ç ograniczone wy┼é─ůcznie do nazwy miasta. Algorytm rozpoznaj─ůcy zapytanie lokalizowane dzia┼éa r├│wnie dobrze np. dla wojew├│dztw i dzielnic wi─Ökszych miast. Przyk┼éadem mog─ů by─ç r├│┼╝ne wyniki dla poszczeg├│lnych dzielnic Warszawy.

Jak Google rozpoznaje lokalizacje u┼╝ytkownika?

gps Jak podaje Pomoc AdWords wyszukiwarka Google dzieli lokalizacj─Ö danego zapytania na:

  • lokalizacj─Ö fizyczn─ů (miejsce aktualnego pobytu internauty),
  • lokalizacj─Ö zainteresowania (miejsca, kt├│rymi u┼╝ytkownik by┼é zainteresowany).

Do uzyskania fizycznej lokalizacji Twojego potencjalnego klienta zazwyczaj wykorzystywany jest adres IP urz─ůdzenia lub, je┼Ťli jest ono pod┼é─ůczone do sieci Wi-Fi, adres IP tej w┼éa┼Ťnie sieci. Drugim czynnikiem wp┼éywaj─ůcym na okre┼Ťlenie lokalizacji jest lokalizacja urz─ůdzenia oparta o:

  • sygna┼é GPS,
  • sie─ç Wi-Fi,
  • Bluetooth,
  • dane przekazywane przez maszty operator├│w kom├│rkowych.

Lokalizacja zainteresowania to inaczej lokalizacja, kt├│r─ů dany u┼╝ytkownik interesowa┼é si─Ö w ostatnim czasie (na przyk┼éad miejsce zbli┼╝aj─ůcej si─Ö delegacji lub wycieczki). Google mo┼╝e j─ů wykry─ç na podstawie:

  • wprowadzonej nazwy lokalizacji w zapytaniu,
  • wcze┼Ťniej szukanych lokalizacji,
  • wcze┼Ťniejszej lokalizacji fizycznej,
  • obszaru wyszukiwanego na Mapach Google.

O czym nale┼╝y pami─Öta─ç?

Zar├│wno w pozycjonowaniu lokalnym jak i og├│lnym, najwa┼╝niejszym czynnikiem nadal jest optymalizacja oraz content strony. Istniej─ů jednak dodatkowe elementy wp┼éywaj─ůce na wy┼Ťwietlanie strony w wynikach lokalnych:

  1. Usługa Google Moja Firma

    Pozwala na stworzenie wizyt├│wki firmy i umieszczenie jej na Mapach Google. Powi─ůzanie wizyt├│wki lokalnej ze stron─ů internetow─ů poprawia szanse jej wy┼Ťwietlenia dla lokalizowanych s┼é├│w kluczowych. Dodatkowo, opr├│cz adresu naszej strony internetowej, u┼╝ytkownik mo┼╝e zobaczy─ç r├│wnie┼╝ adres siedziby firmy, numer telefonu, zdj─Öcia i inne, dodatkowe informacje

  2. Pozytywne opinie o firmie

    Stworzona w Google Moja Firma wizyt├│wka daje internautom mo┼╝liwo┼Ť─ç pozostawienia opinii o Twojej firmie. Obok wspomnianego numeru telefonu i adresu, Google mo┼╝e prezentowa─ç r├│wnie┼╝ u┼Ťrednion─ů warto┼Ť─ç ocen i liczb─Ö pozostawionych opinii. Warto zatem zadba─ç o jak najwy┼╝sza ocen─Ö swojej firmy, gdy┼╝ pozytywne opinie mog─ů wp┼éywa─ç na widoczno┼Ť─ç wizyt├│wki dla u┼╝ytkownik├│w.

  3. NAP ÔÇô zgodno┼Ť─ç danych teleadresowych

    Wa┼╝nym czynnikiem w pozycjonowaniu lokalnym jest zgodno┼Ť─ç danych teleadresowych naszej firmy w r├│┼╝nych miejscach w Internecie. Dla wi─Ökszej skuteczno┼Ťci prowadzonych dzia┼éa┼ä nale┼╝y zadba─ç o to, aby sp├│jny i co najwa┼╝niejsze, poprawny adres naszej firmy znalaz┼é si─Ö w internetowych spisach firm lub na stronach bran┼╝owych odpowiednich dla naszej dzia┼éalno┼Ťci.

  4. Dane strukturalne

    Aby nie tylko człowiek, ale również roboty sieciowe wyszukiwarek lepiej zrozumiały prezentowane na stronie dane, warto zadbać o ich odpowiednie oznaczenie. Należy do tego celu wykorzystać dane strukturalne zgodne ze Schema.org.

  5. Linki "z okolicy"

    My┼Ťl─ůc o promocji regionalnej warto nieco zmodyfikowa─ç swoj─ů strategi─Ö linkowania serwisu. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö nale┼╝y zwr├│ci─ç na odno┼Ťniki o charakterze lokalnym. Przyk┼éadami serwis├│w, kt├│re warto uwzgl─Ödni─ç s─ů na przyk┼éad oficjalne serwisy miasta, strony z wiadomo┼Ťciami lokalnymi, czy regionalne media.

­čôú Zacznij pozycjonowanie strony ju┼╝ dzisiaj! ­čôú
Podaj adres strony, kt├│r─ů chcesz promowa─ç: