Pozycjonowanie lokalne

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

map Pozycjonowanie lokalne nie odbiega znacząco od ogólnego procesu pozycjonowania strony internetowej. Obejmuje podobny zakres działań, jednak skupia się przede wszystkim na osiągnięciu najlepszego efektu promocji strony w najbliższej lokalizacji Twojej firmy lub jej siedziby. Lokalne SEO to najlepsza forma promocji dla firm, którym zależy na klientach ze swojej najbliższej okolicy. Warsztaty samochodowe, restauracje i lokale gastronomiczne, hotele, salony fryzjerskie – to przykłady typowo lokalnych biznesów, dla których promocja ogólnopolska najpewniej nie przyniesie efektu w postaci konwersji, czyli zyskania klienta.

Jak to działa?

europe Już od dłuższego czasu Google stara się rozpoznać aktualną lokalizację użytkownika, aby dostarczyć mu najbardziej dopasowane, czyli najbliższe miejscu, w którym obecnie się znajduje, wyniki wyszukiwania. Dzięki geolokalizacji Google dla dokładnie tego samego zapytania wprowadzonego w różnych miastach (np. "restauracja") wyświetli zupełnie inne wyniki, prezentujące okoliczne lokale. To czy i jaką lokalizację rozpoznało dla Ciebie Google możesz zobaczyć bezpośrednio po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki.

Pozycjonowanie lokalne nie musi jednak być ograniczone wyłącznie do nazwy miasta. Algorytm rozpoznający zapytanie lokalizowane działa równie dobrze np. dla województw i dzielnic większych miast. Przykładem mogą być różne wyniki dla poszczególnych dzielnic Warszawy.

Jak Google rozpoznaje lokalizacje użytkownika?

gps Jak podaje Pomoc AdWords wyszukiwarka Google dzieli lokalizację danego zapytania na:

  • lokalizację fizyczną (miejsce aktualnego pobytu internauty),
  • lokalizację zainteresowania (miejsca, którymi użytkownik był zainteresowany).

Do uzyskania fizycznej lokalizacji Twojego potencjalnego klienta zazwyczaj wykorzystywany jest adres IP urządzenia lub, jeśli jest ono podłączone do sieci Wi-Fi, adres IP tej właśnie sieci. Drugim czynnikiem wpływającym na określenie lokalizacji jest lokalizacja urządzenia oparta o:

  • sygnał GPS,
  • sieć Wi-Fi,
  • Bluetooth,
  • dane przekazywane przez maszty operatorów komórkowych.

Lokalizacja zainteresowania to inaczej lokalizacja, którą dany użytkownik interesował się w ostatnim czasie (na przykład miejsce zbliżającej się delegacji lub wycieczki). Google może ją wykryć na podstawie:

  • wprowadzonej nazwy lokalizacji w zapytaniu,
  • wcześniej szukanych lokalizacji,
  • wcześniejszej lokalizacji fizycznej,
  • obszaru wyszukiwanego na Mapach Google.

O czym należy pamiętać?

Zarówno w pozycjonowaniu lokalnym jak i ogólnym, najważniejszym czynnikiem nadal jest optymalizacja oraz content strony. Istnieją jednak dodatkowe elementy wpływające na wyświetlanie strony w wynikach lokalnych:

  1. Usługa Google Moja Firma

    Pozwala na stworzenie wizytówki firmy i umieszczenie jej na Mapach Google. Powiązanie wizytówki lokalnej ze stroną internetową poprawia szanse jej wyświetlenia dla lokalizowanych słów kluczowych. Dodatkowo, oprócz adresu naszej strony internetowej, użytkownik może zobaczyć również adres siedziby firmy, numer telefonu, zdjęcia i inne, dodatkowe informacje

  2. Pozytywne opinie o firmie

    Stworzona w Google Moja Firma wizytówka daje internautom możliwość pozostawienia opinii o Twojej firmie. Obok wspomnianego numeru telefonu i adresu, Google może prezentować również uśrednioną wartość ocen i liczbę pozostawionych opinii. Warto zatem zadbać o jak najwyższa ocenę swojej firmy, gdyż pozytywne opinie mogą wpływać na widoczność wizytówki dla użytkowników.

  3. NAP – zgodność danych teleadresowych

    Ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu lokalnym jest zgodność danych teleadresowych naszej firmy w różnych miejscach w Internecie. Dla większej skuteczności prowadzonych działań należy zadbać o to, aby spójny i co najważniejsze, poprawny adres naszej firmy znalazł się w internetowych spisach firm lub na stronach branżowych odpowiednich dla naszej działalności.

  4. Dane strukturalne

    Aby nie tylko człowiek, ale również roboty sieciowe wyszukiwarek lepiej zrozumiały prezentowane na stronie dane, warto zadbać o ich odpowiednie oznaczenie. Należy do tego celu wykorzystać dane strukturalne zgodne ze Schema.org.

  5. Linki "z okolicy"

    Myśląc o promocji regionalnej warto nieco zmodyfikować swoją strategię linkowania serwisu. Szczególną uwagę należy zwrócić na odnośniki o charakterze lokalnym. Przykładami serwisów, które warto uwzględnić są na przykład oficjalne serwisy miasta, strony z wiadomościami lokalnymi, czy regionalne media.

Zacznij promocję serwisu już dzisiaj!
Podaj adres strony, którą chcesz promować: