User Expierence a SEO

User experience

Prowadzenie firmy w aktualnych czasach bez obecności w Internecie jest praktycznie niemożliwe. To właśnie on jest głównym źródłem ruchu nowych klientów. Jednak czy posiadanie strony wystarczy? Chcąc konkurować z innymi firmami należy wesprzeć biznes dodatkowymi działaniami. Warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie, które pozwoli na dotarcie do jeszcze większej liczby użytkowników. Kiedy znajdą się już na stronie, należy o nich zadbać, aby poczuli się tam komfortowo i zagościli na dłużej. Jak tego dokonać? Wystarczy zwrócić szczególną uwagę na user experience.

Czym jest UX

User experience (UX) to wszystkie doświadczenia użytkownika jakich doznaje podczas korzystania ze strony internetowej. To wszelkie aspekty jego integracji dotyczące produktów, usług czy elementów marketingowych firmy. Zadaniem UX jest znajdowanie przyzwyczajeń i dopracowanie usług i produktów, tak aby ich odbiór był wysoce zadowalający. Odpowiednie zaprojektowanie UX skutkuje tworzeniem pozytywnych doświadczeń ze stroną oraz budowaniem wizerunku marki. Docelowo UX jest odpowiedzialny za pozyskanie z odwiedzających stronę użytkowników jak największej liczby realnych klientów, który skorzystają z przedstawionej im oferty lub produktu. UX może być także uzupełnieniem całego procesu pozycjonowania stron internetowych.

Jak zaplanować doświadczenia użytkowników

Rozwiązania UX jakie zastosujemy w serwisie powinny być dobrze przemyślaną strategią. Najpierw należy określić typ prowadzonej strony, jej cele oraz grupę użytkowników do jakiej jest skierowana. Warto nieustannie sprawdzać zmieniające się preferencje odwiedzających stronę internetową oraz informacje jakie chcą uzyskać. W konsekwencji będziemy mogli szybko zareagować na zmiany ich potrzeb, zapewniając im odpowiednie odczucia w obcowaniu z ofertą w serwisie.

Skuteczny plan user experience witryny pozwoli na zwiększenie zasięgów wśród odwiedzających. W procesie planowania UX pomocna jest analiza ruchu użytkowników i ich zachowania. Testy ich reakcji na polu różnych wariantów pozwolą wybrać działania, które są najbardziej zachęcające dla internautów.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz

Struktura strony, przyjazna funkcjonalność oraz odpowiednie dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych i przeglądarek to pierwsze aspekty z jakimi internauta ma styczność tuż po wejściu na daną stronę. Warto zadbać o optymalizację wszystkich wymienionych elementów, aby te doświadczenia były odebrane pozytywnie. Dzięki temu użytkownicy chętniej zostaną i wrócą na stronę.

Na co zwrócić uwagę

To w jaki sposób wyszukiwane są informacje ma ogromne znaczenie. Wpisując w wyszukiwarce interesujący nas temat oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi. Jeśli użytkownik musi poświecić więcej czasu na znalezienie szukanej informacji często rezygnuje z konkretnego serwisu i odwiedza kolejny. Łatwy i szybki dostęp do pożądanych produktów zwiększa szanse na pozytywne wrażenia i pozostanie na niej.

Użyteczność strony to podstawowy aspekt, na jaki powinno się zwrócić uwagę. Niestety nie zawsze idzie ona w parze z atrakcyjnością. Projektując serwis warto zadbać już od początku o jego wygląd, który nie będzie zniechęcał i odrzucał. Optymalnym sposobem na urozmaicenie strony są ciekawe elementy graficzne. Tworzenie skojarzeń z marką poprzez grafiki, kolorystykę czy oryginalne efekty wzmocni jej rozpoznawalność. Mimo wszystko trzeba zachować umiar, aby unikalność serwisu nie przysłoniła jej funkcjonalności.

Wzajemny wpływ UX i SEO

Wśród zasad wspomagających proces pozycjonowania można wyróżnić kilka, które są również częścią dobrze wykonanego projektu pod UX. Coraz częściej te elementy stają się jedną ze składowych audytu SEO.Poniżej przybliżenie wspólnych czynników dla obu tych zagadnień.

Szybkość witryny

Poprawa prędkości ładowania strony internetowej ma nie tylko wpływ na SEO, ale również na poprawę User Experience. Google w trosce o swoich użytkowników uznał szybkość otwierania strony jako jeden z czynników rankingowych. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się serwisu często jest irytujące dla użytkownika, co w efekcie prowadzi do opuszczenia strony. Jeśli witryna zostanie załadowana szybko potencjalny klient chętniej spędzi więcej czasu na stronie i przejrzy większą liczbę podstron (jeśli będą działać równie szybko), a co za tym idzie szansa na dokonanie zakupu lub skorzystania z usług wzrasta. Z badań przeprowadzonych przez Google, wynika że strony wczytujące się dłużej niż 5 sekund tracą około 40% konwersji.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

W dzisiejszym świecie chyba każdy z nas jest posiadaczem urządzenia mobilnego z dostępem do Internetu. Rosnąca ilość użytkowników urządzeń mobilnych spowodowała, że algorytmy wyszukiwarki są stale udoskonalane pod tym kątem. Responsywność strony jest już standardem. Jeżeli strona chce konkurować w wynikach wyszukiwania musi zadbać o dostosowanie do urządzeń mobilnych. Jednocześnie RWD jest też tematem poruszanym przez UX designerów. Łatwość i użyteczność strony wyświetlanej na telefonie to podstawa pozytywnego odbioru witryny przez użytkownika. Na urządzeniach mobilnych warto pokazywać jedynie ważne elementy. Na małych ekranach czytanie i nawigacja odbywa się w inny sposób. Odpowiednie odstępy między elementami klikanymi są bardzo ważne. Potencjalne problemy z poruszaniem się po nawigacji może zostać negatywnie odbierane. Treści również warto dostosować tak, aby rozmiar czcionki czy odstępy między liniami ułatwiały czytanie. Warto uprościć stronę na tyle ile jest to możliwe. Należy postawić na prostotę i przejrzystość.

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne

Pod pojęciem odpowiedniego linkowania wewnętrznego znajduje się umiejętne umieszczanie odnośników w treści i strukturach nawigacyjnych strony. Roboty wyszukiwarki podczas indeksacji biorą pod uwagę tylko pierwszy link do danej podstrony, dlatego tak ważne jest umieszczanie odnośników do najważniejszych stron jak najwyżej w kodzie.

Podstrony z nadmierną ilością powtarzających się linków mogą zostać potraktowane jako SPAM oraz uderzają w inteligencję użytkowników, co może obniżać UX. Nie oznacza to, że nie można ponawiać linków – przewijanie i przeszukiwanie całego artykułu, aby odnaleźć odnośniki do innych sekcji nie jest użyteczne. Rozwiązaniem takiej kwestii może być pływająca nawigacja wewnętrzna oparta o kotwice.

Struktura strony i menu

Dobrze przemyślana struktura strony nie tylko jest przyjazna dla użytkowników, ale również dla SEO. Dostosowanie witryny do potrzeb użytkowników ma spory wpływ na pozycjonowanie strony. Aktualizacje algorytmów cały czas pokazują nam, że dla Google najważniejsza jest wygoda i jakość usługi świadczonej dla użytkowników. Odpowiednio zaplanowana i przygotowana struktura serwisu pozwala na lepsze zapoznanie się z ofertą przez roboty sieciowe oraz potencjalnych klientów. Oferta powinna zostać podzielona na grupy i podgrupy. Wyodrębnić można ją ze względu na przeznaczenie produktów, docelowego odbiorcę lub tematyczność. Najważniejsze, aby użytkownik intuicyjnie mógł wybrać kategorię, w której znajdzie szukany produkt lub usługę. Odpowiednio zaprojektowana strona sprawi, że internauta pozostaje na niej dłużej, a współczynnik odrzuceń będzie niższy. Przekłada się to na lepszą widoczność serwisu, a przy tym większy ruch i sprzedaż.

Monitorowanie zachowań

Algorytmy wyszukiwarki sprawdzają zachowanie użytkowników. Niepokojącym sygnałem dla Google jest liczba osób, która opuściła witrynę i wróciła do wyników wyszukiwania. Zachowanie takie świadczy o tym, że na stronie nie znajdowały się informacje, których użytkownik szukał pod danym wyrażeniem kluczowym. Ważnym czynnikiem jest również czas spędzony w serwisie internetowym oraz to czy internauci wracają na stronę i w jakiej częstotliwości. Do analizy tych parametrów bardzo pomocne jest m.in. narzędzie Google Analytics.

Odpowiednia strategia SEO oraz zadbanie o doświadczenia użytkowników mogą przysłużyć się zwiększeniu ruchu na Twojej stronie. Jeśli zależy Ci na skutecznej promocji w naturalnych wynikach wyszukiwania zadbaj o odpowiednie pozycjonowanie i nie pozwól użytkownikom uciec z Twojego serwisu internetowego jeśli udało się im tam dotrzeć. Pozytywny odbiór Twojej strony zachęci do zapoznania się z większą ilością informacji oraz przejrzeniu szerzej oferty. W takiej konfiguracji działań SEO i UX możesz znacznie zwiększyć konwersję na Twojej witrynie i pozyskać nowych klientów.



📣 Zacznij pozycjonowanie strony już dzisiaj! 📣
Podaj adres strony, którą chcesz promować: